torsdag 12. april 2012

Chili con carne med revet sjokolade - lavkarbo ♥

Mmmmm, raspa sjokolade på gryte,
en ny og spennande smak :)
















ca 500 g kjøttdeig
ca 100 g sellerirot
1 løk
1 paprika
2-3 fedd kvitløk
ei passe mengde raude kidney bønner
1 pakke/boks hakka, flådde tomater (ca 400 g)
2 ts minched hot chili
oregano
salt
peppermix
Smør å steike kjøttdeig og grønsaker i.

3-4 g 86 % sjokolade å raspe, pr porsjon.
Gir en god 'spiss' på retten :)

Hakk/kutt sellerirot, løk og paprika i passe bitar.
Sellerirota pleier eg å kutte i små stavar.
Press kvitløken i presse, eller finhakke den.
brune kjøttdeiga i smøret, og tøm den oppi ei passe
panne.
Steike så grønsakene passe møre, før du har dei oppi
sammen med kjøttdeiga. Bland oppi tomat, kvitløk og
chili, og lat det putre ei stund.krydre og ha oppi
bønnene rett før severing.

Legg ei passe mengde gryte på tallerkenen og raspe
over 3-4 g 86 % sjokolade.

Du kan servere denne gryta sammen med blomkålmos
og salat som eg har gjort, eller du kan servere den med
blomkålris og feks guacamole.
Det har eg ikkje prøvd, so det står vel for tur neste gong
eg lagar denne gryta.

Klem frå Mariann,
med en annen blogg, fortida altfor full av bilder......

3 kommentarer:

  1. Kult, skal prøves. Men til Chili skal det vel være cumin? Eller blir det kræsj med sjokoladen? Og hva anser du som "passelig" når det gjelder bønner? Jeg har ikke spist chili på 1,5 år pga at jeg fikk høre at man skal holde seg unna bønner. Jeg sjekket nå på diett.no og kidney beans inneholder mellom 9,3 og 17g C pr 100g, så det kan ikke legges mange grammene i pr porsjon hvis man skal holde seg i ketose. Uansett, jeg skal prøve dette, og holde bønnene på et minimum! Igjen, takk!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal nok vere cumin i denne retten, men eg klarer desverre ikkje den krydderen... det er ett eller anna med smaken som ikkje går inn hos meg :/ Men ha gjerne oppi du. Eg hadde ikkje oppi so mykje bønner her, berre nokre spiseskjeer, og derfor skreiv eg passe mengde, for deg.... den kan heilt sikkert kuttes ut også. Min lavkarbomat er nok ikkje alltid ketoseriktig, eg lever på ett vedlikeholdsnivå og trenger ikkje vere so nøye, derfor kan eg kanskje putte litt ingredienser i maten som ikkje er ketosevennlige. Gi gjerne tilbakemelding når du har prøvd gryta :)

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett